Internationella GIS-dagen

Digitala bibliotekslabbet bjuder in alla intresserade till tre föredrag på Internationella GIS-dagen.

I samarbete med UpGIS, universitetets nätverk för GIS-verksamhet.

Daniel Löwenborg, Institutionen för arkeologi och antik historia: 3D GIS i teori och praktik: Det blir allt vanligare att använda drönare för datainsamling, både för forskning och kommersiellt, och med moderna program för fotogrammetri är det enkelt att skapa högupplöst 3D GIS-data från bilder tagna från luften eller från marken. Jag kommer berätta om erfarenheter med datainsamling i fält samt visa grundprinciperna för hur man kan arbeta vidare med att skapa 3D-data från det, samt exempel på hur man kan arbeta vidare med resultaten för olika syften.

Cecilia Fåhraeus, Kulturgeografiska institutionen: GIS som verktyg inom feministisk forskning

Marcus Mohall, Kulturgeografiska institutionen: Data, kritiska data och makten över siffror - textbaserade (öppna) geografiska informationssystem som analysverktyg.

Vi bjuder på kaffe/te. Anmäl dig gärna i förväg, drop-in i mån av plats.

Wednesday 15 November 2017
Digitala bibliotekslabbet