Workshop om digitala riksdagstryck

Använder du dig av riksdagstryck i dina studier eller i din forskning? Vill du veta mer om vilka typer av dokument som uppstår i riksdagens arbete och hur dessa strukturer har förändrats? Vill du lära dig att söka i de digitala samlingarna och utföra enklare storskaliga analyser med hjälp av Riksdagens öppna data?

I så fall är du varmt välkommen till denna halvdagsworkshop, som UUB anordnar i samarbete med Riksdagsbiblioteket (RB).

Upplägg:

• 13.15–14: Genomgång av de olika typerna av riksdagstryck – var i beslutsprocessen de uppstår, vilken funktion de har, hur man hittar dem/i dem. Fokus på enkammartiden (1971–) och tvåkammartiden (1876–1970). (RB)

Kaffepaus

• 14.15–15: Genomgång av de olika sökgränssnitt som finns för Riksdagstryck, hur man laddar hem dataset och hur man gör enklare kvantitativa analyser. Fokus på enkammartiden (1971–) och tvåkammartiden (1876–1970). (UUB)

Bensträckare

• 15.15–16: Praktisk övning där deltagarna får ladda hem dataset och göra egna analyser, med stöd av bibliotekarier från RB och UUB.

Workshopen är öppen för forskare, doktorander och masterstudenter vid UU.
Obs: Begränsat antal deltagare.
Vid ev. frågor, mejla: karl.berglund@ub.uu.se.

Wednesday 22 May 2019
Engelska parken