Den galna kvinnan på vinden - ett samtal om Jane Eyre, Sargassohavet och synen på kvinnlig galenskap

Studentföreningen Litteraterna bjuder i samarbete med biblioteket in till ett digitalt samtal om Jane Eyre, Sargassohavet och galenskap, under ledning av Hanna Murman, Alva Hedberg och Millah Nilsson, studenter på Litteraturvetenskapliga institutionen.

Hur påverkas ett samhälle av att ”galna” spärras in? Vad klassas som ”galenskap”, och vem bestämmer egentligen det? Hur påverkar Sargassohavet hur vi uppfattar Jane Eyre?

Samtalet kommer att hållas via Zoom, med möjlighet för deltagare att ställa frågor, göra inlägg eller bara lyssna.

Zoomlänk: https://uu-se.zoom.us/j/62103912988

The Madwoman in the Attic  -  a converstion about Jane Eyre and Wide Sargasso Sea

Welcome to a conversation about Jane Eyre, Wide Sargasso Sea and madness led by Hanna Murman, Alva Hedberg and Millah Nilsson, students at the Department of Literature.

How is a society affected by the incarceration of the “mad”? What is classified as “madness”, and according to whom? How does Wide Sargasso Sea affect how we perceive Jane Eyre?

The seminar will be held in Swedish.

Tuesday 12 May 2020
Zoom