Välkommen till en heldagsworkshop där vi arbetar med NVivo, en programvara för kvalitativ dataanalys. I denna 'summer edition' erbjuder vi NVivo för kvalitativ dataanalys steg 1-3 i följd. Anmäl dig till hela dagen eller till enstaka steg.
Då det kan vara påfrestande att tillbringa en hel dag i Zoom, har vi gjort några anpassningar för att göra dagen så trevlig och givande som möjligt. Vi kommer att fokusera på demonstrationer i Zoom, som vi varvar med tid för egen övning utanför Zoom-mötet. Vi har också kortat ned steg 3 genom att ta bort delar som vanligtvis inte är relevanta för alla deltagare dvs. 'reports' (bara för Windows-användare) och samarbete i NVivo. Genom dessa anpassningar finns det möjlighet till pauser.
Du som behöver mer djupgående support i NVivorelaterade ämnen är välkommen att boka tid för individuell handledning då vi kan fokusera på ditt projekt. Kontakta oss gärna om du har frågor om tillfället.
9.30-11.30
Steg 1: Bekanta dig med NVivo och börja koda din data
- Kort introduktion till NVivo och QDA
- Importera och organisera din data
- Klassificera data genom att använda cases och klassifikationscheman
- Skapa och hantera koder
- Koda din data
11.30-12.30 Lunch
12.30-14.30
Steg 2: Analysera och visualisera din kodning
- Utforska och ställa frågor till din data
- Jämföra och visualisera cases, filer och koder
- Visualisera ditt projekt
14.30-15.00 Paus
15.00-16.00
Steg 3: Exportera, dela och samarbeta
- Extrahera data för användning i annan programvara
- Exportera och dela
- Samarbeta med kollegor
- Jämföra kodning gjord av olika användare
För att kunna öva under dagen behöver du ha NVivo installerat på din dator. Det finns en fri testperiod tillgänglig här: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial-nvivo. Vi kommer att demonstrera i NVivo för Windows.
Kursen är öppen och kostadsfri för studenter och anställda vid Uppsala universitet.
Om du planerar att använda NVivo i ett forskningsprojekt med flera deltagare, kan du kontakta biblioteket för att boka en skräddarsydd workshop för endast din forskargrupp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------