UUB400-Hackaton Online

UUB400-Hackathon – Digitaliserade skillingtryck

Vill du vara med och berika bibliotekets samlingar i projektet Digitaliserade skillingtryck?

UUB fyller 400 år och inför det tillfället har vi startat ett crowdsourcingprojekt där du som vill hjälpa biblioteket att berika sina samlingar kan delta! Projektet kallas Digitaliserade skillingtryck och består av skillingtryck, mestadels från 1800-talet.

Trycken har digitaliserats och maskintolkats med OCR (Optical Character Recognition). Sådan maskinläst text behöver alltid korrigeras manuellt om den ska bli riktigt bra och därför inbjuds ni att delta i projektet. Det blir två introduktionstillfällen för att komma igång, den 10 februari och den 22 mars. Sen är det bara att rätta på när ni har en stund över. En verklig superrättare kan komma upp i 25 rättade skillingtryck på ganska kort tid och alla som kommer över den gränsen får ett särskilt diplom med tack från biblioteket för sin insats. Kommer man upp i 50 rättade skillingtryck så väntar en fin gåva från bibliotekets museishop.

Skillingtrycken till jubileet är numrerade från 1621 till 2021 så om man förställer sig att varje skillingtryck representerar ett år sedan biblioteket grundades så kan man kanske känna historiens vingslag fläkta lite från 1600-talet till idag, så häng med på en riktig tidsresa i skillingtryckens fantastiska värld!

Thursday 10 February 2022
  Databearbetning / Data processing > Textdata