Introduktion till QGIS och geodata / Introduction to QGIS and geodata Online

I denna workshop får du lära dig grunderna i hur du kan använda GIS (geografiska informationssystem) och geodata i din forskning. Under workshopen kommer vi att titta på hur du hittar eller skapar geodata och hur du kan analysera och visualisera den i QGIS.

Innan workshopen behöver du ha installerat QGIS på din dator. Programvara och installationsinstruktioner finns här. QGIS har öppen källkod och är därför gratis att ladda ned och använda.

Workshopen riktar sig till dig som är nybörjare. Ingen tidigare erfarenhet krävs.

Tillfället kommer att hållas på engelska vid behov.

In this workshop you will learn about using GIS (Geographical Information Systems) and geodata in your research. We will look into how you can find and/or create geodata and how you can analyze and visualize this data in QGIS.

In preparation of the workshop, you need to install QGIS on your computer. Software and installation instructions can be found here. QGIS is open source software and is therefore free to download and use.

The workshop is aimed at beginners to geodata. No previous experience is required.

If requested, the course will be given in English.

Relaterad guide / Related library guide: Databearbetning och -analys

Thursday 29 September 2022