Passengers of the Titanic – how to turn a list into a map / Titanics passagerare – från lista till karta Online

Using OpenRefine, you can supplement a table with information from other sources – for example, retrieve coordinates based on a list of locations. We show how it can be done, using the Titanic's passenger lists as an example, and how to then display the coordinates on a map using QGIS. The same principles can be used if you want to supplement a table or list with other information, such as a list of famous people for whom you want to retrieve birth dates.

This talk is part of the library's series Library Lunchtime Learning, short lectures on various useful topics to enjoy during your lunch break.

Med hjälp av OpenRefine kan du komplettera en tabell med information från andra källor – till exempel hämta koordinater utifrån en lista med platser. Vi visar hur det går till, med Titanics passagerarlistor som exempel, och hur man sedan kan visa koordinaterna på en karta med hjälp av QGIS. Samma principer kan användas om du vill komplettera en tabell, lista eller katalog med annan information, till exempel en lista med kända personer som du vill hämta födelsedatum för.

Evenemanget ges på engelska.

Den här föreläsningen ingår i bibliotekets serie Library Lunchtime Learning, korta föreläsningar på olika matnyttiga teman att lyssna på under lunchen.

Wednesday 29 March 2023
  Allmänheten/the public     Anställd/forskare/researcher     Doktorand/Ph.D. Student     Student
  Library Lunchtime Learning

No Profile image