Studieverktyg för studenter med läsnedsättning

Välkommen till en workshop i studieverktyg för dig med någon form av läsnedsättning.

• TorTalk (en talsyntes, text-till-tal)
  • EasyReader (program för att läsa talböcker och E-pub)
  • Stava Rex och SpellRight (avancerade rättstavningsprogram på svenska och engelska)

Vi visar grundläggande funktioner och inställningar, samt ger några tips på hur dessa och andra program kan underlätta dina studier. Du får själv testa några av funktionerna.

TorTalk, Stava Rex och SpellRight kan laddas ned gratis av alla studenter, medan EasyReader kräver att du har ett Legimus-konto. Ladda gärna ner programmen innan workshopen. Länk till nedladdning hittar du här.

If you need help to use TorTalk, Easy Reder or SpellRight and StavaRex, and wish for an introduction in English, you can contact the library for an individual appointment. Send an email with a request to ask.library@ub.uu.se

Tuesday 14 March 2023
Spektrum Karin Boye-biblioteket