Introduktion till systematisk sökning och screeningverktyg

Tillfället riktar sig särskilt till dig som gör eller är intresserad av att göra en litteraturöversikt, till exempel en systematisk översikt eller scoping review.
  • Vi tittar på ett antal olika typer av översikter och går igenom för- och nackdelar med respektive översiktstyp.
  • Vi går igenom hur du gör din forskningsfråga sökbar i artikeldatabaser och hur du kan dela upp en frågeställning i block innan du börjar söka.
  • Vi visar hur du hämtar träfflistan från databaser som PubMed, Web of Science och PsycInfo till ditt referenshanteringsprogram.
  • Vi visar hur du kan hantera stora träffmängder från systematiska sökningar och sortera vilka artiklar som är relevanta med hjälp av screeeningverktyget Rayyan.

Relaterad guide / Related library guide: Systematiska översikter

Tuesday 12 March 2024