Marie-Louise af Forsells litterära dagbok Online

Marie-Louise af Forsell föddes 1823, för 200 år sedan och började föra dagbok regelbundet redan som 16-åring, år 1839 och fram till sin död. Dagböckerna är personliga och innehåller rika beskrivningar av en högrestånds familjs liv i mitten av 1800-talet. Marie-Louise skriver underhållande och gripande om fester och sammankomster och liv och död i familjen och släkten. Ibland är hon mycket humoristisk och skriver om dråpliga händelser och originella personer – hon ligger inte långt efter Jane Austen och var också mycket riktigt influerad av den brittiska litteraturen. Hennes far Carl uppmuntrade hennes skrivande och språkstudier, framför allt engelska vilket var ovanligt vid denna tid.

Arkivet består inte enbart av dagböcker utan också brev, teckningar, dikter och annat. När Marie-Louise inte haft tid att föra dagbok, har brev till föräldrarna fått ersätta de nästan dagliga anteckningarna. Dessvärre är en del av handlingarna skadade och sköra i arkivet vilket gör att det ibland är svårt att läsa Marie-Louises spindelvävstunna handstil.

Den här föreläsningen ingår i bibliotekets serie Library Lunchtime Learning, korta föreläsningar på olika matnyttiga teman att lyssna på under lunchen.

Wednesday 28 February 2024
  Allmänheten/the public     Anställd/forskare/researcher     Doktorand/Ph.D. Student     Student
  Library Lunchtime Learning     Språk / Language > Svenska

Profile photo of Malin Barkelind