Introduction to systematic searching and screening tools Online

Tillfället riktar sig särskilt till dig som gör eller är intresserad av att göra en litteraturöversikt, till exempel en systematisk översikt eller scoping review.

• Vi tittar på ett antal olika typer av översikter och går igenom för- och nackdelar med respektive översiktstyp.
  • Vi går igenom hur du gör din forskningsfråga sökbar i artikeldatabaser och hur du kan dela upp en frågeställning i block innan du börjar söka.
  • Vi visar hur du hämtar träfflistan från databaser som PubMed, Web of Science och PsycInfo till ditt referenshanteringsprogram.
  • Vi visar hur du kan hantera stora träffmängder från systematiska sökningar och sortera vilka artiklar som är relevanta med hjälp av screeeningverktyget Rayyan.

Tillfället kommer att hållas på engelska. För tillfällen på svenska, se kalendariet eller boka handledning

This session is particularly aimed at those who do or are planning to do a literature review, for example a systematic review or scoping review.

• We take a look at different types of reviews and talk about their benefits and limitations.
  • We demonstrate how you can make your research question searchable in article databases and how you can divide the question into blocks before you start searching.
  • We present how you export search results from databases like PubMed, Web of Science and PsycInfo to your citation management software.
  • We present how you can handle large numbers of results from systematic searches and sort out the relevant articles using the screening tool Rayyan.

This session will be held in English. For sessions in Swedish, see the calendar or book an appointment!

Tuesday 3 December 2024
  Anställd/forskare/researcher     Doktorand/Ph.D. Student
  Informationssökning / Information retrieval     Språk / Language > Svenska

Föranmälan krävs. Det finns 18 lediga platser. / Registration is required. There are 18 seats available.

Emma Kristina Carlsson